Gemeente Amersfoort

 

 Vragen

2003, nummer 22

 

 

Reg.nr.1024841

__________________________________________________________________________________

VRAGEN door leden van de gemeenteraad gedaan overeenkomstig artikel 37 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort en de daarop door burgemeester en wethouders gegeven antwoorden. (registratienummer 1019529, vragen nr. 22; ontvangen d.d. 17 februari 2003).

__________________________________________________________________________________

 

Vragen van het raadslid J. van Wegen (BPA) inzake rampenbestrijding.

Inleiding

Door de VNG is er recent een congres georganiseerd over gemeentelijke processen met betrekking tot rampenbestrijding (www.slagenvoorveiligheid.nl)

Uit dit congres kwamen twee hoofdconclusies naar voren t.w.:

  1. De (loco)burgemeester heeft over het algemeen meer directe ondersteuning nodig in de eerste twee (2) uren na een ramp of grote calamiteit en
  2. Verder moeten over het algemeen de gemeentelijke diensten zich beter voorbereiden op hun taken die ze bij een ramp of grote calamiteit moeten uitvoeren.

Volgens de VNG moet naast de politie, brandweer en GGD, die allen hun eigen uitrukdienst en hun eigen piket functionarissen hebben, ook een gemeentelijke organisatie op verschillende niveaus een eigen piket organisatie hebben.

Uit een peuling op bedoeld VNG congres bleek dat de meeste gemeentes geen piketregeling hebben voor de beleids- en uitvoerende ambtenaren.

Vragen van de BPA:

  1. Herkent en onderschrijft het College bovenstaande twee (2) hoofdconclusies van het bedoelde VNG congres?
  2. Hoeveel coördinatoren rampenbestrijding heeft de gemeente Amersfoort in dienst, en hebben deze een (24 uur/7 dagen per week) piketdienst?
  3. Heeft het College daarnaast ook een piketdienst ingesteld op de verschillende niveaus van a) het College, b) het Centraal Management Team, c) de sector directeuren, en d? de afdelingschefs?
  4. Heeft het College daarnaast ook een piketdienst (24 uur/7 dagen per week) ingesteld voor de afdelingen a) ICT, b) Burgerzaken, c) Sociale Zaken, d) Voorlichting en e) Huisvesting?

Gemeente Amersfoort

 

__________________________________________________________________________________

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. ... - … - 2003).

__________________________________________________________________________________

Inleiding

 

In de gemeentelijke organisatie Amersfoort zijn talrijke medewerkers aangewezen die een taak hebben bij de calamiteitenbestrijding. Al naar gelang de aard van de calamiteit worden die medewerkers ingezet. De gemeentelijke rampenorganisatie heeft een eigen piketdienst voor sleutel-functionarissen.

 

 

Antwoorden

 

  1. Ja, in zijn algemeenheid is dit juist. In Amersfoort hebben wij hier rekening mee gehouden.
  2.  

  3. De gemeente Amersfoort heeft 4 ambtelijke medewerkers die bij toerbeurt piketdienst (24 uur/7 dagen per week) hebben voor de functie ambtenaar rampenbestrijding.
  4.  

  5. Bij rampenbestrijding en crisisbeheersing is de functie van burgemeester gewaarborgd. Tussen burgemeester en collegeleden die als loco-burgemeester optreden, zijn hierover afspraken gemaakt.
  6.  

    Voor het centraal management, waaronder sectordirecteuren vallen, geldt geen piketregeling. Ook voor afdelingschefs geldt geen piket-regeling. Dat is ook niet nodig omdat sectordirecteuren en afdelingschef geen primaire taak vervullen in de rampenbestrijdingsorganisatie van de gemeente Amersfoort.

     

  7. Naast de piket-functie van de ambtenaar rampenbestrijding is er in de gemeente Amersfoort een piketdienst ingesteld voor functionrissen die een sleutelrol vervullen bij de rampenbestrijding. Het gaat daarbij om de volgende functies: communicatie, opvang en verzorging, bouw- en gebruikskwaliteit, facilitaire zaken, publiekszaken. Ook deze functies hebben een piket van 24 uur/7 dagen per week.